قديم 03-14-2014, 11:01 AM   #6
Mr.Linux
:: سيسكو جديد ::

شكراً: 0
تم شكره 4 مرة في 2 مشاركة
Mr.Linux will become famous soon enough
افتراضي رد: تعالو بنا نشرح ccna200-120 الجديد خطوة بخطوة

جواب
المفروض طبعا تكون عارف اساسيات الشبكات ما هو انت برضه مش لازم تكون ميح فى الكمبيوتر او ما عندكش خلفيه وتقولى هادخل فى عالم سيسكو حتما هتمر عليكى مصطلحات وافكار وتقنيات لازم يكون عندك خلفيه مسبقة
طب انت من الاخر عاوز تقول ايه يعنى عندك شهادة ممكن نتعلمها قبل سيسكو اقولك مش بالظبط ولكن
تكون عندك خلفيه عن شهادة اسمها ايه يا Linux اسمها +‪Network

ودى يا معلم شهادة مقدمه من‬ ‫شركة ‪COMPTIA‬ طب دى شهادة لو خدتها بس عشان ابدا فى سيسكو طب لما انت ناصح كده ما بداتش بيها ليه ياعمى
اقولك ان الشهادة دى ممكن تخليك تشتغل فى مجال الشبكات بس على خفيف مش زى سيسكو طبعا و‬ ‫تعتبر الشهادة كدليل إثبات أو دليل على مدى‬ ‫معرفتك وقدراتك وكمان تخليك متميز‬ ‫عن بقية المتقدمين للوظائف يعنى بتكون فى السى فى بتاعك وكمان شهادة دوليه وميزتها انها صالحة مدى الحياه يعنى مش زى سيسكو اللى هنتكلم عنها صالحة 3 سنوات فقط
وكمان يا مطاريد الإختبار سهل جداً والإسئله عامه ودا بيميز Network+عن CCNA اللى هنتعرف عليه مستقبلا
الموضوع الأصلى من هنا: منتديات سيسكو التعليمية | كن بين الخبراء ! http://www.ciscovb.com/vb/8246-post37040.html

طب ايه هيا الموضوعات اللى بتضمنها الشهادى دى Network+
اقولك ياسيدى بس اوعى تكتب كلام مش مفهوم اقولك ما علهش استحملنى والكلام دا كله هتعرف شرحه ومعانيه فى ال CCNA ولو انا ما عرفتش اوضحه فيه عباقرة معانا يوضحوه لانى انا مش محتقر الشرح طبعا
الموضوعات هيا
Basic Networking Fundamentals
Network Media
Network Topologies
TCP/IP Protocols
Network Devices
Routing Protocols
Wireless Networking
Networking Command Line Tools
Network Performane Optimization
Network Tools
Network Monitoring
Documentation
Troubleshooting
Network Security
طب دى تستخدم فى ايه يعنى مثلا لو عندى شبكه صغيره فى البيت عاوز اركب اكسس بوينت او شبكه فى شركة صغيره ما بستخدمش سيسكو
اما سيسكو تستخدم فى طرق إنشاء الشبكات وربطها وبروتوكولات الشبكات، بالإضافة إلي برمجة أجهزة الراوتر و وطرق التعامل معها عن طريق الاوام وكيفية ربط الراوترات ببعضها

Mr.Linux غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36