قديم 12-13-2012, 02:38 AM   #2
شبكات دوت كوم
:: سيسكو جديد ::

شكراً: 0
تم شكره مرة واحدة في مشاركة واحدة
شبكات دوت كوم will become famous soon enough
افتراضي رد: ماهو الفرق بين دبلوم تقنية شبكات -دبلوم تقنية شبكات سيسكو

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعليه نتوكل

ا
خي الكريم بخصوص الشبكات هي عالم مقسم الي عدت اقسام وسسكو ليست هي كل شئ وانما جزاء بسيط
انا بوضحلك

بالنسبة للشبكات العادية بتتعلم فيها ربط الاجهزة والاساسيات من تقسيات عناوين الشبكة ومجريات الامور والتعامل مباشرة مع المستخدمين والافراد وبصراحه هو شغل كثير جدا ومتعب عشان كذا ماتستغرب انو الرواتب بتصبح عالية مع ارتفاع درجة الخبرة

اما بالنسبة للسسكو فهي انظمة لاتتعامل مع الافراد وانما مع الشركات والهيئات والوزارات يعني بالعربي كدا موش ممكن انا احتاج في البيت لراوترات سسكو والسويتشات والزحمة دي اللهم انا عاوز جهاز يدخلني بالانترنت والموظفين في الشركات عاوزين يتعاملو مع البرامج الي بتخص عملهم

ولاكن سسكو تتعامل مع الشركات وتخدمهم في اختصار الطرق والوقت والمال بان تصنع لهم تقنيات حديثة وجيدة تساعدهم على التواصل مع فروعهم الاخري في جميع انحاء العالم عن بعد وتعمل على تامين طرق الاتصالات بسرعة وبامان وسرية

بخصوص من احسن ومن تعبان اقولك شي صدقني فيه ولاتسمع الى يقولك اختار واحد عشان تسهل على نفسك

لا اول شي عشان مصلحت نفسك احسن تتعلم كيف تتعامل مع المستخدمين والموظفين في الشركات لانو هذا هو الشغل السائد والمهم جدا والي بتقدر تلاقي بيه وضيفة بسرعة وراتب مناسب بعدين بعد ماتكتسب خبرة كويسة مع شوية تعب تبداء تفكر في الراتب الكبير مع الراحة وهنا بقولك خش ادرس سسكو وجنفير وغيرهم من الشركات المشابهة

واول ماتخش هذا الطريق خلاص حاتتعامل مع نسبة اقل من العملاء اللهم الشركات وانتهيت من زحمة ومطالب الافراد والمستخدمين
واصبحت تتعامل مع شركات وخرابات اقل ودرجة من المعلومات لايعرفها كل الناس وانما فئة محدودة جدا مين هم مهندسين سسكو فقط وابداء اطلع سلم سسكو وانته موئسس نفسك صح عارف كل الامور من حولك سواء على صعيد المستخدمين او على الصعيد المتقدم الشركات ارجو ان اكون قد تمكنت من ايصال المعلومة بالصورة المناسبة
الموضوع الأصلى من هنا: منتديات سيسكو التعليمية | كن بين الخبراء ! http://www.ciscovb.com/vb/t6211.html#post31939

تحية طيبة اخوك المهندس \محمد نور اذا كان في اي تسائلات اخري بهذا الخصوص انا حاظر
شبكات دوت كوم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36