الموضوع: [سؤال] : Frame Relay Broadcast vs NBMA
قديم 10-25-2012, 04:35 AM   #9
Gbps
:: مراقب قسم الإستفسارات ::

شكراً: 0
تم شكره 4 مرة في 2 مشاركة
Gbps will become famous soon enough
افتراضي رد: Frame Relay Broadcast vs NBMA

أوكي

في البداية خلينا نتفق ان الـ Broadcast والـ NBMA هي انواع من الشبكات ممكن لأكثر من جهازين يتم ربطهم من خلالها

الفرق الرئيسي بين الاثنين كالتالي:

في الـ Broadcast أي جهاز يرسل Broadcast أو Multicast Frames راح يوصل للأجهزة الأخرى

في الـ NBMA كما هو الحال في الـ Frame-Relay أي جهاز يرسل Broadcast أو Multicast Frames ما راح يوصل للأجهزة الأخرى إلا إذا كان هناك شبكة افتراضية أو Virtual Circuit بين الجهازين (الراوترين)

بطريقة أخرى لو أنا شابك على شبكة داخلية Ethernet Network وقام جهازي أرسل Broadcast أو Multicast، كل الأجهزة اللي في نفس الـ Broadcast Domain راح يوصل لهم اللي انا أرسلته
الموضوع الأصلى من هنا: منتديات سيسكو التعليمية | كن بين الخبراء ! http://www.ciscovb.com/vb/5909-post31184.html

لكن لو أنا راوتر من بين عدة راوترات شابكة على الـ Frame-Relay وأرسلت RIP update أو EIGRP update واللي هي طبعا Multicast، ما راح توصل هالـ Multicast إلا للطرف الآخر (الراوتر في الطرف الأخر) من الشبكة الافتراضية أو الـ Virtual Circuit بس ما راح يوصل لباقي الراوترات

تقريبا الكلام اللي فوق كله من اللي نسختيه هنا وممكن إنك عارفته أصلا بس كان فقط للتوضيح

خذي راحتك في الأسئلة بس عن جد موضوع الـ Frame-Relay نسيته مع مرور الأيام وعدم استخدام هالتقنية

أعضاء المنتدى ما راح يقصرون معك ان شاء الله
Gbps غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37